PL

Zgłaszanie naruszeń

W Pietrucha International Sp. z o. o. obowiązuje Procedura zgłaszania naruszeń (whistleblowing), która stanowi integralną częścią systemu zarządzania zgodnością w organizacji (Compliance). Poniżej podstawowe informacje o Procedurze:

Kto może zgłosić naruszenie

Zgłaszającym może być osoba fizyczna, która w kontekście związanym z pracą uzyskała wiedzę o naruszeniu. Kontekst związany z pracą należy rozumieć przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Spółce lub na rzecz Spółki, w ramach których uzyskano informacje o naruszeniu oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych.

Naruszenie może zgłosić między innymi:

  1. pracownik;
  2. pracownik tymczasowy;
  3. osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  4. przedsiębiorca;
  5. prokurent;
  6. akcjonariusz lub wspólnik;
  7. członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
  8. osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
  9. stażysta;
  10. wolontariusz;
  11. praktykant.

Jak można zgłosić naruszenie

Zgłaszający może dokonać zgłoszenia za pośrednictwem ustanowionych w Spółce kanałów zgłaszania naruszeń, tj.:

  1. pisemnie, na adres e-mail zgłoszenia@pietrucha.pl
  2. pisemnie na adres siedziby Spółki ul. Przemysłowa 10, 98-234 Błaszki, do rąk Zespołu Compliance z dopiskiem – „Zgłoszenie naruszenia – Poufne”;
  3. ustnie, w trakcie bezpośredniego spotkania z wyznaczonym pracownikiem Zespołu Compliance;
  4. ustnie – telefonicznie pod nr 514 862 867, 514 864 570, 507 102 777

Anonimowo lub z ujawnieniem danych

Zgłoszenie naruszenia może być anonimowe lub też z ujawnieniem tożsamości. W sytuacji, gdy pomimo zgłoszenia anonimowego, tożsamość zgłaszającego zostanie poznana na podstawie treści zgłoszenia lub podjętych czynności, podlega ona ochronie przewidzianej w Procedurze.

Ochrona przed działaniami odwetowymi

Spółka zapewnia ochronę przed działaniami odwetowymi. W Spółce obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych lub prób lub gróź zastosowania takich działań.

Co zapewniamy sygnaliście?

  1. rozpatrzenie każdego zgłoszenia – również w przypadku, gdy zostało zgłoszone anonimowo;
  2. zachowanie w poufności danych osobowych sygnalisty oraz informacji, na podstawie których można zidentyfikować tożsamość sygnalisty;
  3. ochronę przed działaniami odwetowymi;
  4. przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w sposób terminowy, rzetelny i kompleksowy, z zachowaniem zasad bezstronności i obiektywizmu;
  5. informację zwrotną o przyjęciu zgłoszenia oraz o wyniku postępowania weryfikującego.

Zgłoszenia naruszeń prawa organom publicznym

Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.

Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo organ publiczny.

Szczegółowe informacje w zakresie dokonywania i rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych zostały umieszczone przez organ publiczny lub Rzecznika Praw Obywatelskich na swojej stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej.

Pełna wersja Procedury jest dostępna do wglądu w siedzibie Spółki, może zostać również udostępniona zainteresowanemu podmiotowi w wersji elektronicznej po uprzednim kontakcie zgodnie z kanałami zgłaszania naruszeń.